8 livsmedel som kan öka dina testosteronnivåer och leda till ett bättre liv 2016-11-25T14:02:33+00:00

Om din avsikt är att öka testosteron naturligt då är det viktigt att hitta mat som kan hjälpa dig att uppnå detta mål. Mineralen zink har visat sig att naturligt hjälpa kroppen att producera testosteron. Kom ihåg att äta dessa livsmedel som hjälper till att öka dina testosteronnivåer gång och som kommer förvandla dig till en levande hulk. Det är viktigt att föra in dessa livsmedel i din veckorutin. Samt hålla fasta vid dem.

  1. Kött – magert

Magert kött innehåller zink, mättat fett och protein för att nämna några. Som nämnts ovan så är zink välkänt som en av nyckelfaktorerna för att naturligt öka testosteron. Alla vet att protein är nödvändigt för att bygga muskler, men du kanske inte vet att genom att konsumera protein så hjälper du också till att öka testosteronnivåerna. Det behövs även mättat fett (med måtta naturligtvis) för att öka testosteron.

  1. Broccoli

Studier har visat att förhöjda östrogennivåer leda till ansamling av fett och kan förhindra muskeltillväxt. Broccoli innehåller indol-3-karbinol som har visat sig sänka östradiol i hälften för män (vilket är bra). Ät broccoli när det är möjligt för att öka dina nivåer av testosteron naturligt.

  1. Keso

Att äta 1%mjölkfett keso. Färskost är packad med protein och lite fett. Protein är bra för produktionen av testosteron.

  1. Ostron

Ostron innehåller stora mängder zink och protein. Försök att äta dem ett par gånger i veckan om du kan. Om du kan äta dem råa, så gör gärna det. Fritera inte dina ostron.

  1. Vitlök

Vitlök i kombination med en proteinrik diet har visat sig öka dina nivåer av testosteron naturligt. Vitlök innehåller kemiska diallyl disulfid, som stimulerar kroppen och släpper ut ett hormon som sporrar produktionen av testosteron.

  1. Bananer

Bananer innehåller enzymet bromelain som via studier har visat att öka en mans libido. Bananer är också rika på B-vitaminer såsom riboflavin som är väsentliga för testosteron tillverkningsprocessen.

  1. Ägg

Testosteron syntetiseras från kolesterol. Ägg är notoriskt kända för sin höga nivåer av kolesterol, men det är inte en dålig sak. Matkällor som innehåller kolesterol är därför bra för att naturligt öka testosteron. Vid tidpunkten för denna artikel har jag ätit 6 ägg per dag under 52 dagar och jag har aldrig känt mig bättre. Muskler börjar dyka upp överallt och jag kunde inte varit lyckligare.

  1. Granatäpple

Denna vackra röda frukt har använts medicinskt i århundraden. Med höga halter av antioxidanter, vitamin A, C, E och järn, har forskare funnit ett glas av granatäppeljuice om dagen kan öka testosteronnivåer mellan 16 procent och 30 procent och förbättra humöret och samtidigt öka din libido.

Blodtrycket föll och positiva känslor ökade såväl bland de som konsumerade granatäppeljuice.

9 Även om en stor del av forskningsstudier har undersökt granatäpple juice fördelar bör du även tänka på attt frukt i sig innehåller mycket fruktos (socker).

Detta kommer inte bara att ge dig mer fiber (som återfinns i ätliga frön), men det kommer att se till att du inte överdriver din fruktos konsumtion, det finns i höga nivåer i alla typer av fruktjuicer. Med detta sagt, har även hela frukter en hög nivå av socker och bör ätas med måtta.

Om du funderar på att öka din sexlust, öka din muskelmassa, och för att få en mer positiv attityd, försök då introducera dessa livsmedel i ditt liv. Att äta dessa livsmedel som kommer att leda till ökade testosteronnivåer, kommer det att hjälpa dig på alla dessa områden (frisky).

 

Hur testosteron produceras

  1. Även om det ofta förknippas med män, är hormonet testosteron viktigt för hälsan hos både män och kvinnor. När du åldras så brukar dina nivåer av testosteron av minska i kroppen. Andra miljöfaktorer såsom exponering för mediciner och bekämpningsmedlet Roundup, kan utlösa en nedgång i hormonproduktionen.
  2. En låg nivå av testosteron hos män är förknippad med prostataförstoring, androgen alopeci (håravfall) och vissa typer av cancer .

Kvinnor har naturligtvis lägre nivåer av testosteron under hela livet; deras kroppar är mer känsliga för hormonet, och deras hälsa beror på balansen mellan östrogen, progesteron och testosteron.

Den resulterande obalansen när kvinnor använder hormonbehandling under klimakteriet är en teori bakom de ökade fallen av bröstcancer hos kvinnor.

  1. Testosteron spelar en nyckelroll i den naturliga produktionen av östrogen, och bidrar till att upprätthålla ben och muskelmassa och bidrar till libido.
  2. Du kan använda naturliga metoder för att öka dina testosteronnivåer och förbättra din hälsa utan att utlösa en obalans i den känsliga hormonsystemet i kroppen.

Du kan använda naturliga metoder för att öka dina testosteronnivåer och förbättra din hälsa utan att utlösa en obalans i det känsliga hormonsystemet i kroppen.

Vad behövs för att producera testosteron?

För att producera testosteron kräver kroppen flera olika näringsämnen. Bland de näringsämnen är vitamin D3 och zink.

Zink är ett viktigt mineral som finns naturligt i vissa livsmedel. Brister kan resultera i ett brett spektrum av symptom, eftersom zink är involverat i ett antal betydande kroppsprocesses. 5,6

Vitamin D kan tillverkas av kroppen när huden utsätts för solljus. Men många människor har brist på D-vitamin på grund av antal timmar inomhus och mängden av solskyddsmedel som används.

 

Jag förespråkar inte timmar av oskyddad solexponering, men din kropp kräver regelbunden exponering för att producera D-vitamin och för andra fördelar. Du kan läsa mer om D-vitaminbrist och hur det påverkar din hälsa.

Stress är en naturlig testosteron mördare. När din kropp utsätts för stress så frisläpper den ämnet kortisol, ett hormon som utsöndras av binjurarna. Kortisol minskar effekterna av testosteron i kroppen. Om du vill förbättra effekterna av testosteron, minska då din stress och dina kortisolnivåer.7

 

Naturligt eller syntetiskt?

Testosteron är ett viktigt hormon för den allmänna hälsan, styrka, sexualitet och känslor av välbefinnande. Jag förespråkar inte att använda syntetiska preparat av testosteron eller annan form.

Efter att ha du testat dig och pratat med din läkare kan det finnas medel som naturligt ökar dina testosteronnivåer, då kan bioidentical hormoner vara fördelaktigt. Dessa bör i allmänhet endast användas under ledning och vård av en holistisk medicin läkare.

Farmaceutiska ersättare tar bara itu med ett enda hormon och på så sätt tar man vara på balansen, som behövs för att bibehålla optimal hälsa. När din kropp producerar testosteron kommer det att balansera den mängd som produceras mot andra hormoner närvarande och som behövs för din hälsa och välbefinnande.

Denna balans är perfekt och minskar risken att du kommer att uppleva betydande biverkningar.

 

Hur både män & kvinnor gynnas

Både män och kvinnor gynnas av tillräcklig produktion av testosteron. Även känt som det “manliga hormonet”, kvinnor använder testosteron för att bibehålla muskelmassa, känslor av välbefinnande, sexlust och sexuell njutning.15 Leydig celler i testiklarna hos män och äggstockarna och binjurarna hos kvinnor är ansvariga för produktionen och utsöndringen av testosteron. Symtom på låga nivåer av testosteron hos män och kvinnor är:16

5 sätt hur du naturligt kan öka testosteronnivåerna

Börja med din näringsintag för att kroppen har byggstenar för att producera testosteron. Men stanna inte där! Du kan öka produktionen och balansera dina hormonella nivåer med hjälp av dessa fem strategier.

  1. Viktminskning

Att kapa några kilon kan naturligtvis öka dina testosteronnivåer. I en studie publicerad i endokrina, fann forskarna att viktminskning minskade förekomsten av låga testosteronnivåer hos medelålders, överviktiga män med diabetes med minst 50 procent. 17

  1. Träna

Vissa studier har visat att testosteronnivåerna är förhöjda i upp till 15 minuter efter träning och andra studier demonstrerade denna ökning i upp till en timma.18 De differentierande faktorerna var ålder, typ av träning, kondition, vikt och tid på dagen när du tränar.

Men högintensiv träning i kombination med delvis fasta har du som störst potential att öka både humant tillväxthormon och testosteron nivåer över längre tidsperioder.19,20,21

  1. Optimera ditt intag av Zink och D-vitamin

Dessa är de näringsämnen som behövs för att producera testosteron. Du kanske upptäcker att du har brist på dessa näringsämnen, liksom många människor. Zinkbrist är en global angelägenhet och vitamin D-brist är vanligt hos personer i alla åldrar.Based on the evaluation of healthy populations that get plenty of natural sun exposure, the optimal range of vitamin D for general health appears to be somewhere between 50 and 70 ng/ml.

  1. Reducera din stress

 

När kroppen är stressad, dina binjurar utsöndrar kortisol. I en kamp eller flykt situation, kan detta spara ditt liv. Men under kroniska tillstånd kortisol kan minska effekten av testosteron din kropp producerar.

Leta efter stressreducerande tekniker som fungerar för dig. Yoga, de Emotional Freedom Techniques, motion, tillräckliga mängder av sömn och avslappningstekniker kan alla bidra till att minska din stress.

 

5.Reducera ditt intag av socker och kolhydrater

 

Äta ständing sänker ditt testosteron, men socker och kolhydrater gör mest skada genom att leda till ökningar i blodsocker och höjer insulinnivåerna. Tidigare forskning har visat att höga nivåer av insulin minskar blodnivåer av testosteron.

När män konsumerade en glukos (socker) lösning som en del av ett glukostoleranstest, var mängden cirkulerande testosteron i blodet minskas med så mycket som 25 procent. Även två timmar senare, förblev deras testosteronnivåer mycket lägre än före provet.