Är Chiafrön Nyttiga? 14 Skäl Att Prova Det2018-07-31T19:46:28+00:00

Är Chiafrön Nyttiga? 14 Skäl Att Prova Det

Chiafrön

Chiafrön är ett av de mest näringsrika superlivsmedlen på marknaden. En diet som innehåller chiafrön kan hjälpa dig att gå ner i vikt, hålla ditt blodsocker under kontroll och se till att du har en väl fungerande matsmältning.

Dessutom innehåller dessa små frön aktiva ingredienser som gör dig lyckligare. Man kan med andra ord säga att chiafrön bra för både kropp och själ.

Här är några av anledningarna till varför du bör börja använda chiafrön i din matlagning.

Vad är det egentligen som sägs om dessa små frön och vad är det som gör dem så populära?

1. Fulla med viktiga näringsämnen som fibrer, omega 3 och protein

Låt dig inte luras av storleken!

Trots sin lilla storlek är chiafröet faktiskt fyllt med ett antal viktiga näringsämnen. Detta är den främsta orsaken till dess många hälsofördelar.

Chiafröet innehåller bland annat en stor koncentration av både fibrer, omega-3 fettsyror och protein (källa: 1).

Två teskedar chiafrön innehåller till exempel 4,6 gram protein, nästan 8 gram hälsosamt fett och 38 procent av det rekommenderade dagliga intaget av fibrer (källa: 2).

Medan fibrer är viktigt för väl fungerande matsmältning, ger Omega 3 -fettsyrorna god hjärthälsa och optimerar koncentrationen.

Protein är i sin tur viktigt för att bygga muskler. Växtbaserat protein av den typ som finns i chiafrön är särskilt lämpligt för veganer och vegetarianer.

Dessutom är chiafrön en bra växtbaserad källa till biotin, även kallad vitamin B7, som säkerställer att din kropp omvandlar mat till energi (källa: 3).

Chiafrön är utan tvekan ett bra alternativ för dem som inte äter kött!

Chiafrön är också mycket rik på mineraler. Dessa frön innehåller magnesium, kalcium, järn, zink och koppar. Alla dessa är nödvändiga för en välfungerande kropp (källa: 4).

Med andra ord är chiafrön en effektiv källa till en mängd olika näringsämnen för en sund kropp.

2. Viktminskning

Har du nyligen gått upp i vikt, eller vill du bli av med några extra kilon?

Eftersom chiafrön innehåller stora mängder fibrer kan de vara ett effektivt hjälpmedel för dem som vill gå ner i vikt.

En studie från 2014 gav bland annat goda resultat. Forskarna fann att patientgruppen som hade intagit chiafrön och inte placebo nådde en större viktminskning jämfört med kontrollgruppen. (källa: 5).

Anledningen? Fibrer är viktiga för att mätthetskänslan ska vara så länge som möjligt (källa: 4).

Dessutom är en fibrerrik kost, som innehåller chiafrön, ett bra alternativ för dem som kämpar med att följa mer komplicerade dieter för att de vill gå ner i vikt (källa: 6).

Försök därför att inkludera chiafrön när du lagar mat, antingen som en ingrediens i bröd, middagsrätter eller i hälsosamma snacks och desserter.

3. Förebygger diabetes

Chiafrön innehåller som redan nämnts både fibrer och omega-3 fettsyror. En av dessa är alfalinolensyra (ALA).

Forskare har funnit goda bevis för att denna näringskombination har en mildrande inverkan på diabetes.

År 2009 studerade forskare för att avgöra om chiafrön skulle kunna förebygga diabetes (källa:7).

De undersökte effekten av chiafrön på insulinresistens och dyslipidemi, två riskfaktorer relaterade till utvecklingen av diabetes. Och studiens resultaten var positiva.

De märkte inte bara att ge chiafrön åt råttor faktiskt hade en tydlig förebyggande effekt.

De fann också att råttor som led av insulinresistens och dyslipidemi och som intog chiafrön blev friska.

Med andra ord fann de starka indikationer på att chiafrön kan både förebygga och behandla diabetes.

4. Naturlig kontroll av ditt blodsocker
viktiga näringsämnen

Att lägga till chiafrön i din diet kan ytterligare hjälpa dig att kontrollera dina blodsockernivåer.

De som kämpar med högt blodsocker sätts ofta på starka antihypertensiva droger som medför ett antal negativa biverkningar. Då kan chiafrön vara ett hälsosamt och naturligt alternativ.

Slutsatsen av en studie från 2016 var att chiafrön tycks minska blodsockret efter man har ätit

(källa: 8).

Med andra ord kan du sänka ditt blodsocker om du ser till att du inkluderar chiafrön i dina måltider.

Kanske får du bättre kontroll över ditt blodsocker så att du kan minska eller till och med sluta med din medicin?

5. Fullpackad med nyttiga antioxidanter

Förutom de tidigare nämnda näringsämnena innehåller chiafrön också stora mängder antioxidanter (källa: 9).

Enligt ryktet innehåller chiafrön även mer antioxidanter än blåbär (källa: 10)!

Vår kropp behöver antioxidanter för att bekämpa skadliga ämnen som potentiellt kan skada vårt immunsystem (källa: 11).

Dessutom tillhandahåller antioxidanter för förebyggande av både kardiovaskulär sjukdom och cancer (källa: 12).

Antioxidanter är inte lämpliga som kost och bör helst absorberas i kroppen via mat. Därför kan du äta chiafrön (källa: 13).

Observera dessutom att svarta chiafrön innehåller betydligt större mängder antioxidanter än vita (källa: 14).

Då du vill uppnå den största effekten sätt chiafröna i vatten över natten. Då kommer de att släppa ut en större mängd antioxidanter.

6. Gravida kan säkert äta chiafrön

Gravid kan säkert äta chiafrön. Och med god anledning!

En av utmaningarna med att vara gravid är att kroppen behöver mycket mer näring än tidigare.

Många gravida kvinnor får därför omfattande hälsovårdsinstruktioner om olika kosttillskott, mat och drycker som de borde ta mer av.

På så sätt är chiafrön en bit av en genväg.

Faktum är att chiafrön kan ge dig tillräckligt med både extra järn och protein under graviditeten, samt leverera fostret med Omega 3 fettsyror (källa: 15).

Dessutom behöver gravida kvinnor större mängder kalcium än tidigare, särskilt under det sista kvartalet. Detta för att bibehålla ett hälsosamt och starkt skelett.

Då finns det bra skäl att använda chiafrön, som innehåller en större koncentration av kalcium än mjölk (källa: 16)!

Medan mjölken innehåller 125 milligram kalcium, innehåller samma mängd chiafrön upp till 631 milligram (per 100 gram).

Det kan vara svårt att hitta mat under graviditeten som uppfyller olika näringsbehov. Då kan chiafrön vara en bra lösning.

7. Ger dig bättre matsmältning

Som nämnts ovan har chiafrön en positiv effekt på matsmältningssystemet.

Om du lider av förstoppning, uppblåsthet eller trög mage eller andra typer av matsmältningsbesvär, kan du börja inta chiafrön. Alla nämnda problem kan orsakas av för lågt intag av kostfibrer!

Således kan chiafrön ge din kropp den "rensning" den behöver (källa: 17).

När chiafröna upplöses i magen får det en gulaktig konsistens (källa: 18). Detta gör dem lättsmälta.

Det finns också tecken på att denna gel-konsistens hindrar kolhydrater från att brytas ner för snabbt, vilket i sin tur hjälper till att förhindra matsmältningen efter att ha ätit.

Chiafrön ger dig således en hälsosam tarm!

8. Bättre tandhälsa

Att chiafrön påverkar din tandhälsa till det bättre är kanske en av de mindre kända fördelarna med chiafrön. Men inte mindre viktigt för det!

Chiafrön kan faktiskt ge dig både starkare och friskare tänder.

Som nämnts innehåller chiafrön stora mängder kalcium, vilket är en välkänd och viktig ingrediens i receptet för friska tänder.

I själva verket innehåller en tesked chiafrön 10% av den rekommenderade dagliga dosen kalcium. (källa: 19).

Dessutom innehåller chiafrön fosfor, ett mineral som är nödvändigt för att upprätthålla tänder och tandhälsa.

Sist men inte minst innehåller chiafrön zink (källa: 20). Zink gör det svårare för plack att fastna på dina tänder. Därför får du ett vitare och hälsosammare leende!

9. Ökar din energinivå

Många människor känner sig låg på energi utan att kunna räkna ut varför.

Energiförlust beror på en kombination av många faktorer, och det hjälper därför inte nödvändigtvis att bara göra en sak, såsom att  träna mera, ta kosttillskott och så vidare.

Tydligen åt aztekerna chiafrön när de var i krig (källa: 21). De trodde att chiafrön gav längre uthållighet!

Det kan faktiskt vara ett uns av sanning i denna myt. Ett antal näringsämnen i chiafrön är direkt kopplade till energinivåer.

Kombinationen av kaloririka frön med mycket proteiner och antioxidanter gör faktiskt chiafrön energiboostande (källa: 22).

10. Ger dig ett bättre humör

Känner du dig deprimerad eller lider du av depression? Då kan chiafrön hjälpa.

Anledningen? Chiafrön har en hög koncentration av tryptofan, aminosyran som faktiskt är föregångaren till två av kroppens viktigaste hormoner: serotonin och melatonin.

Medan serotonin är lymfom är melatonin viktigt både för god sömn och för att förebygga cancer (källa: 23).

Studier har också visat att alfalinolensyra (ALA) har en större positiv effekt på depression än de fettsyror som förekommer i fisk (källa: 24).

Det rekommenderas därför att konsumera cirka tre gram chiafrön varje dag för att minska symptomen på depression (källa: 25).

Allt tyder på att chiafrön kan vara värt ett försök. Inga fler tårar!

11. Antiinflammatorisk

Chiafrön har så kallade antiinflammatoriska egenskaper.

När du äter chiafrön, upprätthålls rätt balans mellan olika fettsyror i din kropp (källa: 26).

Medan omega-6 fettsyror främjar inflammation i kroppen har omega-3 fettsyror motsatt effekt (källa: 27).

Kroppen behöver inflammationer - men bara till viss del. När inflammationsnivåerna blir för höga blir vi mer utsatta för kroniska sjukdomar och ett antal andra hälsoproblem (källa: 28).

Chiafrön innehåller ungefär samma fettsyror och säkerställer därför att inflammationsnivån inte blir för hög.

Genom att regelbundet äta chiafrön följer du därför en diet som i större utsträckning förhindrar  inflammatoriska tillstånd i kroppen och även många sjukdomar som uppstår vid inflammation.

12. Förhindra cancer och andra livsstilssjukdomar

Chiafrön innehåller flera näringsämnen som förhindrar cancer. En av dessa är så kallade lignaner.

Lignaner är en typ av polyfenoler, en delmängd av antioxidanter som exklusivt finns i växter.

Lignans dödar fria radikaler, det vill säga de skadliga molekylerna som underlättar olika sjukdomar, även svåra (källa: 29).

Studier på djur och människor har givit starka indikationer på att lignaner kan förhindra att cancerceller utvecklas, särskilt när det gäller bröstcancer hos unga kvinnor (källa: 30).

Dessutom är det troligt att fettsyrorna från Omega-3 har en förebyggande roll mot cancer (källa: 31).

13. Hälsosammare och mjukare hud

Har du torr hud med röda prickar? Eller vill du bara ha en fräschare look? Då kan du äta chiafrön av goda skäl.

Chiafrön innehåller betydande mängder E-vitamin, vilket förhindrar tidigt åldrande, förhindrar torr hud och motverkar röda områden på huden, till exempel på grund av solbränna (källa:32).

Alternativt, lägg till chiafrön till dina egna hemmagjorda hår- och ansiktsmasker.

Blanda två teskedar chiafrön med 4 till 6 teskedar vatten och tillsätt några droppar eterisk olja, såsom lavendelolja. Kör blandningen i en mixer om du har en (källa: 33).

Applicera masken och skölj väl efter tio minuter.

14. Lätt att inkludera i din kost

Den sista men förmodligen lika viktiga anledningen till att chiafrön är hälsosam och fördelaktig är att det är otroligt enkelt att inkludera dem i din kost.

För det första blir chiafrön lättare att få tag på, oavsett om du vill köpa fröna för att använda i din egen matlagning eller för att köpa färdiga smoothies, puddingar eller brödprodukter (källa: 34).

Dessutom kan du lägga till torkade chiafrön i allt från smoothies till havregryn och bröd.

Du kan också välja att lägga dem i blöt - antingen över natten i ett litet vattenbad eller bara låta dem dra sig i en smoothie eller pudding.

Chiafrön sväller när de är i flytande form.

Experimentera gärna med chiafrön genom att göra denna enkla chiapuddingen (källa: 35). Blanda 3 msk chiafrön med en kopp vätska (helst vegetabilisk mjölk, till exempel havregryn eller kokosmjölk).

Rör väl och låt sedan fröna absorbera mjölken i 5 till 10 minuter, beroende på vilken konsistens du föredrar.

Chiafrön är smaklösa. Det är därför lämpligt att lägga till bär, frukt, kanel, lite honung eller andra saker som du tycker är gott.

Slutsats

Få skulle vilja hävda att chiafrön inte är hälsosamt.

I själva verket innehåller chiafrön en rad näringsämnen och aktiva substanser som kan förhindra cancer och diabetes, öka din energinivå och se till att du inte får matsmältningsbesvär.

Utan tvekan förtjänar chiafrön sin status som supermat! Försök och finn vad som är rätt för dig.

Till exempel gör en hälsosam pudding med chiafrön och mandelmjölk, eller använd den som en ingrediens i grovt bröd.