Vad är Guarana? 7 hälsofördelar, biverkningar, tips och mer2018-07-18T20:06:06+00:00

Vad är Guarana? 7 hälsofördelar, biverkningar, tips och mer

Guarana återfinns i allmänhet i energidrycker och kallas således för en energiraket. Guarana extraheras från Brasilianska frön och säljs som kosttillskott, pulver och läsk. Även om det har många positiva hälsofördelar, såsom viktminskning och energiförlust, har det också några negativa bieffekter.

Vad är Guarana?

Guarana, även känd under namnen Brasiliansk Kakao, Cacao Brésilien, Guaranin, Guaranafröextrakt och under det latinska namnet Paullinia cupana (källa), kommer från en klättrande buske som växer i Amazonas i Sydamerika. Bären som växer på växten har en djup röd-orange färg, men det är inte själva bären som används för dess egenskaper, utan fröet, som är ungefär lika stor som en kaffeböna och ser ut som ett öga. Namnet guarana kommer från guarani stammen från Brasilien där växten är en viktig del av deras kultur. Deras historia om växten är att ett långt älskat barn i byn dödades av en ond gud och att barnets öga gav livet till denna växt som tröst för deras förlust (källa).

Guarana har använts av ursprungsbefolkningen i Amazonas i tusentals år och på 1700-talet dokumenterade historikern Fray Bernardino hur stammen Sateré-Mawé använde guaranafrön som ett centralstimulerande preparat och som ett tillskott under fasta. ’Livselixiret’ som det kallas för soltorkades och maldes ner innan det tillsattes till mat, dryck, salvor och läkemedel. Guarana används fortfarande allmänt bland stammar, till exempel för att behandla ateroskleros och dysenteri, som en analgetisk, stimulerande medel, astringent (en form av bitter smak) och som en tonic.

7 hälsofördelar med Guarana

I Brasilien anses Guarana Antarktis vara en nationell dryck och guarana drycker konsumeras mer än Cola (källa). I Sverige har det också blivit mycket populärt de senaste åren och ses ofta som en ingrediens i energidrycker och som kosttillskott i hälsokostaffärer. Här är 7 hälsofördelar med guarana:

1. Mer energi

Som du kanske har förstått är guarana ett potent energiskt läkemedel och forskning visar att guarana har en mer stimulerande effekt än koffein (källa). Guaranafrön innehåller faktiskt fyra gånger så mycket koffein som kaffebönor! Men det innehåller inte bara det, utan det innehåller också koffeinliknande substansen teobromin (som även finns i kakaobönor) och teofyllin (som också finns i teblad).

Många tror också att energin du får från guaranafrön varar längre än den man får från kaffe. Detta tros bero på att innehållet i tanniner i frigörs mer gradvis i guarana än det gör i kaffe, men även också på grund av att guaranan inte löser sig i vatten lika lätt (källa).

2. Bättre minne

Glömmer du ofta vart du har lagt dina nycklar? Är det ibland svårt att hålla koll på historier som du får höra eller omfattande händelser i en serie? Är du lätt förvirrad med mycket information? Då kan du ha problem med ditt kortsiktiga minne. Lyckligtvis kan guaranafrön hjälpa dig med det här! Studier visar att guaranafrön kan förbättra korttidsminnet med upp till 6 timmar efter intag. Samma studier visar också att du kan få bättre koncentrationsförmåga och snappar upp information snabbare efter att du har tagit guaranafrön (källa). En glad nyhet för studenter och de som behöver extra koncentration och bättre minne!

3. Viktminskning

Med så många kostvanor, övningstips och råd som finns där ute känns det som en djungel när du vill hitta lösningar för att gå ner i vikt. Och det finns ingen mirakelkur som gör det automatiskt åt dig, men guarana kan verkligen hjälpa dig lite på vägen till en friskare kropp.

De centralstimulerande ingredienserna koffein och teobromin påverkar nämligen ämnesomsättningen och stimulerar frisättningen av adrenalin och noradrenalin i kroppen som driver muskelaktivitet. Detta ökar därför förbränningen av fettreserverna i dina muskler.

Guarana är också vätskedrivande så det kan även vara ett bra hjälpmedel för den som har problem med vatten i kroppen (källa).

4. Förbättrad prestanda

Koffein är välkänt som ett prestationshöjande medel i träning och sport och har använts sedan gladiator tiden för att höja tolerans och uthållighet. Forskning visar också att guarana kan öka tränings toleransen, speciellt i kombination med vitamin B och C. Därför är det ett populärt kosttillskott för fitness entusiaster (källa).

5. Astma:

Visste du att guarana kan hjälpa till mot astma? Det är nämligen innehållet av teofyllin och koffein som bidrar till detta. Teofyllin får musklerna i luftvägarna att slappna av och öppnar så att luft kan flöda lättare. Därför används läkemedlet teofyllin ofta som en bronkodilator, det vill säga medicin som öppnar luftvägarna. Forskning har också visat att koffein kan förbättra andningsfunktionen i upp till fyra timmar efter intag hos patienter med astma (källa).

6. Antioxidanter

Fria radikaler är kända som "dåligheter" i kroppen. De finns naturligt i våra kroppar och vi tolererar dom så länge det stannar på en överkomlig nivå. Men många fria radikaler kan skada vårt DNA, orsaka tidigt åldrande och skapa mutationer som utvecklar cancerceller. Det är här antioxidanter kommer in! Deras jobb är att hålla antalet fria radikaler nere och bekämpa när dom blir för många. Därför är det inte konstigt att antioxidanter är hyllade som hjältarna här!

Men visste du att forskning visar att guarana har en högre antioxidant potential än grönt te? Det är innehållet av katekiner i grönt te och guarana som fungerar som antioxidanter och har antiinflammatoriska egenskaper. Kliniska studier visar att guarana är rik på katekiner, vilket om det tas på rätt sätt, kan minska oxidativ stress som kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, neurodegenerativa sjukdomar, diabetes, för tidigt åldrande, cancer och inflammation i kroppen (källa).

Övriga hälsofördelar

Guarana är en spännande växt som har använts som alternativ medicin mot en rad åkommor. Tyvärr finns det begränsad forskning som kan stödja allt som sägs vara effektivt.

Bland annat mot psykologiska problemen som depression, ångest och en allmän brist av välbefinnande. Men det är ofta i kombination med andra örter och växter, så nuvarande forskning är således bristfällig om huruvida enbart guaranan har en sådan effekt.

Det har också använts mot bland annat kronisk trötthet, feber, huvudvärk, hjärtproblem, lågt blodtryck, ledvärk, malaria, diarré och förstoppning, men här saknas också tillräckligt med forskning om huruvida det har någon betydande effekt.

Guarana i mat

Den guaranska frukten själv är inte lätt att få tag på, men det är desto lättare att hitta guaranapulver i hälsobutiker, oavsett vilket sorts frö du vill ha. Guaranapulver är mycket mångsidigt och lätt att använda i många olika rätter!

Trött och sliten när du vaknar upp på morgonen? Eller är inte din aptit särskilt hög när du vaknar och du känner dig trött på torra brödskivor? Tja, då är en guarana smoothie precis vad du behöver! Blanda lite rismjölk, spenat, jordnötssmör, banan och guaranapulver i en mixer och tillsätt några chiafrön och du har en näringsrik och nyttig smoothie som inte bara fungerar perfekt till frukost, utan även ersätter ditt morgonkaffe! Receptet finner du här.

Vill du ha en något hälsosammare som en ersättning för sötsaker? Behöver du något som kan ge dig lite snabb energi mellan måltiderna? Prova chokladtryffel med guarana! Ljuva chokladkulor som du enkelt kan ta på farten eller kasta i dig när du har lite med tid. Blanda cashewsmör med havregrädde, kokosnötolja, kokossocker, kakao, agavesirap, vaniljpulver och guaranapulver i ett vattenbad och låt blandningen svalna i kylskåpet ett par timmar, och voila! Godis du kan äta med lite bättre samvete! 

Annars är pulvret mycket mångsidigt och du kan tillsätta det till både mat och dryck, släpp bara lös fantasin och pröva dig fram med olika recept!

Vad är biverkningarna av Guarana?

Guarana anses generellt som en ganska säker matvara utan några farliga biverkningar. Men det finns fortfarande vissa saker att tänka på och, som med mycket annat, är det viktigt att ta guaranan på ett sätt.

Som tidigare nämnts har guarana relativt stora mängder koffein i sig och för mycket koffein kan ha en negativ effekt på kroppen. Om man dricker koffein dagligen så utvecklas en tolerans mot koffein vilket också innebär att du så småningom behöver större mängder för att nå en liknande effekt. Barn har i allmänhet en lägre tolerans för koffein och bör som regel ta en mindre av det än vuxna. Gravida bör också vara försiktiga med deras koffeinintag.

Eftersom guarana ger mer energi är det också viktigt att inte ta guarana sent på dagen så att du inte får problem med att inte kunna sova.

Som med kaffe så kan överdrivna mängder guarana orsaka snabb puls, rastlöshet, huvudvärk, illamående och magkramper. Så det är viktigt att inte överdriva intaget av guarana. Det kan trots allt ibland bli för mycket av det goda.

Guarana som kosttillskott

Som tidigare nämnts finns guarana pulver som du enkelt kan blanda i mat och dryck hos livsmedelsbutiker. Men om du vill ha ett ännu enklare sätt att ta guarana, kan du ta det som kosttillskott. Guarana kommer också som kapslar, tabletter och brustabletter. Många tar guarana tillskott i samband med träning - både före, under och efter. Andra använder det som en energikälla på morgonen eller bara i perioder när de behöver extra energi.

Slutsats:

Det är inte konstigt att guarana anses vara en helig växt bland urbefolkningen i Amazonas och att det konsumeras så mycket i Brasilien att det anses vara en nationell dryck. Fröet har många fördelaktiga egenskaper för kroppen och är en underbar energikälla och som mat för hjärnan. Det fungerar inte bara på kroppen men det kan hjälpa dig med både koncentrationen och minnet. Dessutom öppnar den luftvägarna och bidrar till kampen mot fria radikaler! Inte så illa för ett frö som är lika stor som en kaffeböna. Om du tar det så är det inte lite det här fröet kan hjälpa dig med, så om du kämpar med energin, minnet och vikten så kan guarana vara värt att överväga nästa gång du handlar i hälsokostaffären!