Är Hjortron Hälsosamt? 8 Beprövade Hälsofördelar & Mer2018-07-31T16:32:48+00:00

Är Hjortron Hälsosamt? 8 Beprövade Hälsofördelar och mer

hjortron

Hjortron har ett antal hälsofrämjande egenskaper som kan hjälpa dig i vardagen.

Du hittar bäret i myrar, sumpskog och i mormors gamla receptbok. Hjortron finns ofta med i traditionella recept som kräm och sylt, men det kan också avnjutas direkt på brödskivan.

I den här artikeln tittar vi på 8 av de bästa egenskaperna hos hjortron, samt hur du kan inkludera bäret i vardagen.

Näringsinnehåll i Hjortron

Något av det bästa med hjortron är det rika näringsinnehållet. Hjortron har ett extremt högt C-vitamininnehåll. Dessutom är de också rika på A-vitamin, omega 3 och 6, fiber, kalcium, järn och magnesium (källa: 3).

Annat innehåll i hjortron inkluderar Vitamin B1, B2, B3, E, samt en mängd andra vitaminer och mineraler.

8 Hälsofördelar med Hjortron

Hjortron har ett antal hälsofördelar som gör de underbara bären oemotståndliga för både smakentusiaster och hälsointresserade. Nedan hittar du 8 hälsofördelar med hjortron som kan övertyga dig om att resa till myren!

1. Stärkt immunförsvar

C-vitamin

Hjortron är ett av de livsmedel som innehåller mest C-vitamin, vilket är en viktig grund för kroppens immunförsvar. Detta beror på att C-vitamin har många egenskaper som har olika funktioner för immunsystemet.

C-vitaminer är fulla av antioxidanter som förstärker kroppens naturliga försvar - antioxidanter är molekyler som ökar immunförsvaret. De gör detta genom att skydda cellerna från farliga molekyler som kallas för fria radikaler (källa: 4).

Studier visar att om din kropp får tillräckligt med C-vitaminer, kan detta öka antioxidanterna i kroppen med nästan 30%. Detta hjälper din kropp att bekämpa infektioner och farliga molekyler (källa: 5).

C-vitaminer hjälper också till vid framställning av vita blodkroppar vilket hjälper kroppen att försvara sig mot infektioner. (källa: 6).

Dessutom används C-vitaminer som en försvarsmekanism i hudcellerna. Vår kropp transporterar C-vitamin till huden där antioxidanterna förstärker barriärskiktet i huden (källa: 7). Detta innebär också att ett högre intag av C-Vitamin gör det lättare för kroppen att bota ytliga sår. C-vitamin hjälper till i kroppens immunförsvar och är viktigt för ett hälsosamt liv.

Hjortron är lyckligtvis en av de livsmedel som innehåller mest C-vitamin och är därför en hälsosam godbit!

A-Vitamin

A-Vitamin är också en viktig ingrediens i ett fungerande immunsystem. Ett bra immunsystem kan hålla smittsamma bakterier borta samtidigt som alla nödvändiga funktioner bibehålls.

När du äter A-vitamin ökar kroppens respons som bekämpar sjukdomsframkallande antigener. Detta görs genom att se till att slemhinnorna i kroppen är fuktiga. Fukten främjar aktiviteten hos vita blodkroppar som är en viktig del av kroppens försvar (källa: 8)

A-Vitamin, C-vitamin och andra vitaminer som finns i hjortron kombineras för att säkerställa att din kropp arbetar hårt för att upprätthålla ett bra och starkt immunförsvar. Hjortron kan därför vara ett bra komplement som kan hjälpa dig att leva ett hälsosamt liv!

2. Bättre cirkulation

Hjortron innehåller mycket järn och andra mineraler som hjälper till att förbättra kroppens cirkulation.

Järninnehållet är särskilt viktigt. Järn är en av huvudkomponenterna i produktionen av röda blodkroppar som hjälper till med transporten av syre i blodet och den allmänna cirkulationen av blodet i kroppen (källa: 9).

Vitaminerna B3, B2 och B1 är också viktiga för en bra blodcirkulation. Allra viktigast är B3, som gör att blodet flyter lätt genom blodkärlen (källa: 10).

Magnesium i hjortron hjälper också till genom att förhindra spasmer i blodkärlen vilket kan minska blodcirkulationen (källa: 11).

Att äta mycket hjortron kan därför vara användbart för att säkerställa att kroppen upprätthåller god blodcirkulation.

3. Hjärthälsa

Det vilda och vackra arktiska bäret innehåller även massvis av omega-3 och omega-6 fettsyror som svenskar känner till väl (Källa: 12).

Ett regelbundet intag av omega-3 och omega-6 minskar risken för högt blodtryck och har en positiv effekt på blodkärlen i kroppen. Det är en viktig källa för att säkerställa att ditt hjärta är i toppform (källa: 13).

Hjortron kan således vara ett enkelt sätt att lägga till lite extra omega-3 och omega-6 om du inte äter tillräckligt med fisk, eller om du har ett barn i huset som inte är så förtjust i fiskolja.

4. Rensande effekt

Hjortron har länge använts som ett vattendrivande medel för att stimulera urinering. Det är viktigt att kroppen har god genomströmning av vätska för att minska risken för att onödigt vatten, salt och till och med fett lagras i kroppen (källa: 14).

En bra genomströmning i din kropp är viktigt och det är därför smart att inkludera mat som hjortron i ditt dagliga liv. Det säkerställer att din kropp får en ordentlig och regelbunden rengöring.

5. Bra för matsmältningssystemet

Fiberhalten i hjortron gör det till en viktig källa som kan optimera matsmältningssystemet.

Fibrer hjälper till att stimulera matsmältningen, vilket kan minska förstoppning, uppblåsthet, kramper och andra svåra tillstånd som till exempel magsår.

Kostfibrer hjälper också till att reglera insulinreceptorerna i kroppen. Detta säkerställer att det finns regelbundet utsläpp av socker i blodet, vilket förhindrar och behandlar diabetes (källa: 14).

6. Starkare skelett

Under de senaste åren har det visat sig att magnesium, som hjortron är rikt på, också är viktigt för att bibehålla starka och friska ben.

Tidigare forskning har visat att magnesium stödjer bentillväxt, men det var inte förrän nyligen som forskare också kopplade ihop mineralen med en minskad risk för frakturer. Det har visat sig att magnesiumhalten i kroppen är direkt kopplad till risken för benfraktur (källa: 15).

Magnesium hjälper till att bygga upp celler som balanserar kroppens kalciuminnehåll, och minskar risken för benfrakturer (källa: 16).

Det är därför bra att äta mat som är hög på magnesium eftersom det kan stärka benen!

7. Bra för nervsystemet och för hjärnan

Hjortron innehåller flera typer av B-vitaminer, som alla ingår i gruppen vi kallar för B-gruppen. B-gruppen är mycket viktig för nervsystemet.

B-gruppen utför ett antal funktioner i nervsystemet, bland annat hjälper de till i produktionen av energi och vid bildandet av röda blodkroppar (källa: 17).

Det är därför oerhört viktigt att vi får i oss en bra mängd av alla B-vitaminer så att nervsystemet fungerar som det ska. Hjortron är ett bra exempel på ett livsmedel du kan äta för att uppnå din dagliga dos av B-vitamin.

8. Även bra för huden

Förutom de många hälsofördelarna till kroppen, kan hjortron också hjälpa dig att upprätthålla en hälsosam och frisk hud.

Den största anledningen till det är den extremt höga mängden C-vitamin i hjortron. Hudprodukter med hjortronolja kan hjälpa huden att återfå lyster och hållas frisk (källa: 19).

Den andra anledningen är omega-3 och omega-6-innehållet som ökar hudens barriärskikt (källa: 7).

Den sista anledningen är att hjortron innehåller mycket E-vitamin och antioxidanter som kan skydda huden från UV-strålar och till och med minska hudens rynkor. (källa: 20).

Det kan därför vara värt att leta efter hudvårdsprodukter som är gjorda med hjortron så att du också kan njuta av en mer skyddad och levande hud!

Mer forskning krävs inom området

Forskare har fortfarande mycket att undersöka när det gäller de hälsofrämjande fördelarna med hjortron. Det finns dock några förslag på vad framtida forskning kan föreslå.

Ett av de nästa forskningsprojekten är att utvärdera de hälsofrämjande effekterna av fröolja extraherad från hjortron. Fröoljan innehåller mycket oljesyra, linolsyra och alfa-linolensyra, liksom E-vitamin och växtkolesterol. Dessutom innehåller hjortronoljan också olika antioxidanter som möjligtvis kan skydda dig från UV-strålning och stärka cellmembranen i kroppen (källa: 18).

Dessa fördelar har ännu inte bekräftats, men framtida forskning pekar på att det fortfarande finns flera fördelar med hjortron som vi ännu inte har identifierat.

Hur kan du inkludera Hjortron i vardagen?

Som du säkert har förstått innehåller de traditionella recepten ofta mycket socker, vilket är okej vid festliga tillfällen, men kanske inte alltid varje dag.

När det gäller hjortron är det enklaste oftast det bästa. Försök att lägga hjortronen direkt på brödskivan. Eller, om du är mycket förtjust i sylt, försök byta ut sockret med några hälsosammare alternativ som t.ex honung, stevia eller kokossocker.

Hjortron utan tillsatser fungerar också som sås till vilt så som som renkött, eller som tillbehör med makrill och grädde.

Om du inte är förtjust i de söta traditionella recepten, finns det mer moderna och hälsosammare alternativ till hur du kan njuta av hjortron i ditt dagliga liv.

Vart hittar du Hjortron?

Om du vill plocka hjortron är det en bra idé att ta med dig stövlar eftersom bären växer på våt terräng.

I Sverige hittar du hjortron över nästan hela landet, men det finns fler bär i norra Sverige och Lappland. Bären växer lågt på marken i mossa, på våta torvmarker och större tundraområden.

När det gäller tidpunkten på året som du kan plocka bären, blommar den vita blomman redan tidigt på sommaren. Hjortron är oftast synliga redan i juli och mognar mellan juli och september.

Hjortron utvecklas med följande steg: Först växer de stora tjocka löven på marknivå och så småningom kommer också en vit blomma. Dessa blommor imploderar för att bilda kärnan i ett litet rött bär som till slut mognar och ändrar färg till orange.

Eftersom det bara är lagligt att plocka mogna hjortron, är det också viktigt att veta att ett bären anses vara mogna när dom inte längre är röda utan har en guld-orangefärg (källa: 21).

Traditionella recept

I Sverige, och Skandinavien i allmänhet, har vi många klassiska rätter med hjortron. Det börjar vanligtvis med att koka bären och sedan göra olika juicer, sylt eller krämer.

Hjortronkräm är en traditionell hjortronrätt. Den är gjord av en blandning av grädde, socker och hjortron. Hjortronkräm är god som den är, men kan också ätas med en brödskiva.

Ett annat traditionellt sätt att njuta av hjortron är som en ingrediens i muffins eller andra mjuka kakor (som t.ex sockerkaka).

De flesta traditionella svenska recepten går lika bra till fest som till vardag och kan vara ett bra sätt att inkludera bären på ett enkelt sätt!

Kan du plantera hjortron hemma?

Det är extremt svårt att odla hjortron. Växten är väldigt kräsen när det gäller väder och temperatur och det tar ungefär sju år från frö till bärväxt.

Det enklaste sättet att plantera hjortron är genom att ta en växt med rötter som plockats i skogen, men även då kan det bli väldigt svårt. Hjortron kräver också att det finns en manlig och kvinnlig växt för att de ska kunna etablera sig.

Slutsats

Hjortron är ett bär som bara finns i arktiska områden som Norden och Nordamerika.

De växer i våta fält och har länge ansetts vara en bra näringskälla och har också använts länge för medicinska ändamål. Detta beror på att bären innehåller en stor mängd C-vitamin, liksom flera andra viktiga vitaminer och mineraler.

Den stora mängden näringsämnen ger hjortron flera olika hälsofördelar, till exempel förbättring av immunförsvaret. Det finns också ett antal spekulativa fördelar med hjortron och hjortronolja som fortfarande är i forskningsstadiet.

I Sverige har vi turen att kunna plocka bären i myrar och dra nytta av alla hälsofördelar när vi sedan njuter av det guldfärgade bäret på brödskivan en sensommardag!