Vad är Ketos? Fördelar, Symptom och Tips2018-07-18T20:02:34+00:00

Vad är Ketos? Fördelar, Symptom och Tips

ketos

Ketos har på senare tid blivit ett allt mer omtalat ämne. Många studier har gjorts med sensationella upptäckter. Några av dom beprövade fördelarna som bevisats är viktminskning, ökat fokus och lägre blodtryck. I denna artikel kommer vi att undersöka ketos och de fördelar det kan ha på dig och din kropp.

I den här artikeln kommer du att lära dig vad ketos är, hur man använder det i sitt vardagliga liv och hur man uppnår ketos så snabbt som möjligt.

Snabb fakta om ketos

Ketos uppstår när kroppen inte har tillräckligt med tillgång till sin primära energikälla, glukos.

Glukos kommer vanligtvis från kolhydrater i kost som:

Socker - som frukt, mjölk eller yoghurt

Mat med stärkelse - som bröd och pasta

Om det inte finns tillräckligt med glukos tillgängligt för att möta energibehovet, kommer kroppen att tillämpa en alternativ strategi för att möta dess behov. Mer specifikt så börjar kroppen bryta ner skikt av fett för att ge kroppen tillräckligt med energi.

Ketoner är en biprodukt av denna process och kan vara farlig i för stora mängder.

Många väljer att följa en ketogen (low-carb) diet för att gå ner i vikt genom att tvinga kroppen att bränna fett.

Sammanfattning:

Ketos är ett metaboliskt tillstånd där kroppen inte kan komma åt kolhydrater och måste bryta ner fettlagren för att ge kroppen energi.

De 3 största hälsofördelarna med ketos

Hälsofördelarna med ketos är olika och varierar från allt från lägre blodtryck, förbättrat skydd mot hjärt- och kärlsjukdom, samt fungerar som en framgångsrik behandling av neurodegenerativa sjukdomar.

Den främsta anledningen till att människor väljer en ketogen diet är förmodligen minskningen av fett och för den ökade mentala fokusen.

1. Ketos ger ökat mental fokus

Ketos ger ökad energi till hjärnan. Det innebär att hjärnan kan arbeta hårdare och längre. Detta beror till exempel på att kroppen använder en mer permanent energikälla än kolhydrater.

Tidigare användes ketos som ett antiepileptiskt läkemedel. Flera studier har visat att ketos minskar allvarlighetsgraden hos dom som lider av epilepsi och främjar stabilitet i hjärnan.

Effekten av ketos i hjärnan och dess skydd har också blivit allt viktigare vid behandling av sjukdomar som demens.

2. Ketos gör dig mättare

Ketos minskar din aptit eftersom kroppen producerar mindre av "sulthormon" ghrelin. Sult hormon släpps ut i mage och tarm efter en lång paus mellan måltiderna och gör dig hungrig. När du äter en stadig kost så reduceras ghrelin nivåerna igen.

Ghrelin kan dock spela ett fult spel när det gäller viktminskning. Så snart kilona försvinner ökar ghrelin värdet. Som ett resultat blir du hungrig och äter de förlorade kilona igen.

I en studie upptäcktes det att ketos reducerar ghrelin värden i kroppen. Ketos ledde till lägre ghrelin produktion, vilket gjorde deltagarna i studien mindre hungrig.

3. Ketos hjälper dig med viktminskning

När kroppen börjar använda fett som sin primära energikälla blir det lättare för de flesta att bränna kroppsfett. När ketonkroppar som är gjorda av kroppsfett konsumeras utsöndras de i urinet.

En "långvarig ketos" diet kan dock medföra vissa nackdelar, till exempel dålig sömnkvalitet och andning.

Vissa människor har haft det bra under lång tid med ketos medan vissa andra upplever problem. Varje person reagerar annorlunda.

Symtom att du är i ketos

Innan kroppen kan vänja sig vid att använda fett som energikälla behöver metabolism lite tid att bilda enzymer. Det kan ta flera dagar och utlösa symtom som trötthet, svaghet och huvudvärk.

Dessa symtom kommer att förbättras när du har fått för lite kolhydrater (detta är även känt som "low-carb influensa")

Det här är tecknen på att du är i ketos

• Stark hungerkänsla (de första tre dagarna)

• Trötthet

• Huvudvärk

• Dålig andedräkt

• En "metallisk" eller salt smak i munnen

 • De goda nyheterna? Även om de första dagarna kan vara mycket svåra, försvinner symtomen oftast efter 4-5 dagar. Metabolism anpassar sig och kroppen blir van vid den nya kosten.

När kroppen har justerat försvinna symtomen. Du har plötsligt mer energi och tänker mycket bättre.

 

Tips:

Salta maten lite mer. Detta kan lindra symptomen.

Ketolys - Ett effektivt ätnings mönster för att uppnå ketos

Ketolysekuren är en norsk utvecklad bantningskur utvecklad av Dr. Torkil P Andersen, en läkare i Arendal och en specialist inom diet.

Läkemedlet är särskilt lämpligt för personer med tio kilo fetma eller mer och speciellt till nytta för dom som inte lämnar de vanliga kost begreppen.

Av vad som kan kallas en allmän low-carb diet kommer 30-40% av kroppens energi från fett. Men med ketolys kommer 80% av kroppens energi från fett.

På detta sätt ökar bränningen av fett från 25-40% till 80% och den viktminskning som uppnås på ketolysyran kommer uteslutande från fett.

Detta dokumenteras i en magisterexamen från Norges idrottsmedicinska högskola.

Denna studien visade också att ketolyskuren effektivt resulterade i viktminskning jämfört med normal kalorireduktion. Dessutom var det inte farligt i förhållande till kolesterolnivåer, blodtryck, leverfunktion eller njurfunktion.

Detta bekräftas också i andra större studier (länk).

Hur vet du om du är i ketos?

En möjlighet att bestämma om du är i ketos är genom blodprov som liknar ett insulin test. Här kan du mäta din keton nivå och få ett ungefärligt värde.

Jag mätte även mina ketonvärden ibland med ett enkelt verktyg från apoteket. Men var försiktig, resultaten kan påverkas av andra faktorer, till exempel vitamintillskott.

Tips för att komma snabbare i ketos

Det finns några enkla knep som ger kroppen en snabbare övergång till ketos. Detta gör att vi kan dra nytta av fördelarna med ketos snabbare.

1.) Periodisk fasta

Studier visar att periodisk fasta ger en snabbare övergång till ketos. Periodisk fasta är en metod där du bara äter mat inom ett begränsat tidsfönster. Perioden med fastläge tillåter kroppen att bränna energi från fettlager, vilket ökar produktionen av ketoner.

Ketonvärdet ökar - i motsats till en enkel kaloribegränsning.

2.) Uthållighetsträning

Med sport kan du snabbt rensa glykogen bestånden (de lagrade kolhydraterna) och därmed få din kropp snabbare i en ketogen metabolism.

3.) Hälsosamt fett

Minska kolhydraterna (pasta, godis, kakor) och ersätt med friska fetter som kokosolja, smör och MCT-olja.

Ju mer hälsosamt fett du äter desto lättare blir det för din kropp att använda det som sin primära energikälla:

Detta innebär att du fyller upp de feta lagren med hälsosamt fett i kroppen. Det är därför en

ketogen diet är så bra för att gå ner i vikt. Men din kropp behöver lite tid innan den kan användas för att använda fett som sin primära energikälla.

Jag använder MCT-olja i olika recept som kaffe, smoothies och glass.

Hur lågt kan du gå?

Vilka värden är optimala för viktminskning, hunger reduktion och ökat mental fokus? En studie visade att när du har ketonnivåer på 0,5 mm i blodet var detta tillräckligt för att avsevärt minska din aptit.

Med ketos tricks som periodisk fasta, friska oljor och motion bör du lätt nå värden som är högre än 0,5 mm. Även jag föredrar att minsta effektiva dosen.

I jämförelse har en normal person ett ketonvärde av ca 0,1 mm på morgonen efter att ha sovit.

Har ketos några negativa hälsoeffekter?

Det finns några möjliga biverkningar som kan upplevas med ketos och ketogena dieter.

Dessa inkluderar huvudvärk, trötthet, förstoppning, högt kolesterolvärde och dålig andning (källa).

De flesta av dessa symtom är tillfälliga och kommer att försvinna inom några dagar eller veckor.

Det finns också några fall där ammande kvinnor utvecklat ketoacidos, men detta är mycket sällsynt och orsakas förmodligen av en ketoylisk diet (källa).

Människor som tar antihypertensiva läkemedel bör först samtala med sin läkare innan de börjar en ketogen diet. Detta beror på att kosten kan minska behovet av medicinering.

Ibland är ketogena dieter låga på fiber. Därför är det en bra idé att äta mycket grönsaker som innehåller mycket fiber och är låg på kolhydrater.

Ändå passar det inte för alla. Vissa människor kan känna sig bra och fulla av energi från ketos medan andra kan känna sig trötta och eländiga.

Sammanfattning:

Ketos är säkert för dom flesta. Vissa människor kan emellertid uppleva biverkningar, inklusive dålig andedräkt, huvudvärk och förstoppning.

Hur kommer du igång?

Ketos kallas ibland "super human metabolism". Ökningen i fysisk och mental prestation är förvånande hög för många.

Är du nyfiken på att försöka?

Ät enbart grönsaker, ägg, fisk och lite högkvalitativt kött under de närmaste dagarna. Ät inte bröd, nudlar, ris eller något innehållande socker eller kolhydrater.

Tips:

MCT olja innehåller fett strukturer som gör övergången snabbare.

Många ketos entusiaster använder den smak-neutrala MCT-oljan som en kolhydratfri energikälla i sallader, dressingar, smoothies och shakes.

Ett exempel på en dag med ketos

Vid frukost kan du njuta av en kaffe med MCT-olja som ger kroppen tillräckligt med energi i form av fett. Det kommer att hålla dig nöjd ända fram till lunch. MCT-oljan metaboliseras omedelbart.

Vid lunch borde du äta så mycket protein och fett som möjligt, med mycket grönsaker. Du kan göra det med en bra fisk, biff eller med rätt soppa. Du kan också äta grönsaker och/eller sallad med olivolja. Ägg är också en fantastisk protein- och fett källa.

På kvällen kan du fylla glykogen bestånden med rätt kolhydrater. Även om ketonkroppar är en super energikälla är glukos viktigt för många metaboliska processer. En bra kolhydratkälla är rotfrukter, sötpotatis och frukt.

För att ketosen ska vara så effektiv som möjligt borde du inte få i dig mer än 50 g kolhydrater per dag. Denna mängd varierar från person till person (förutom dagar du fyller på glykogen bestånden)

Sammanfattning:

På dagar när du har ätit mycket lite kolhydrater kan du ta en tesked honung på kvällen. Detta hjälper till med sömnkvaliteten. Prova dig själv fram på egen hand!

Slutsats

Ketos är ett naturligt metaboliskt tillstånd som kan uppnås genom att följa en ketogen diet.

Det har ett antal hälsofördelar, inklusive viktminskning, lägre blodsockernivåer och minskade anfall hos epileptiska barn.

Det kan emellertid vara mycket svårt att följa en strikt diet för att komma in i ketos. Dessutom, vissa upplever negativa biverkningar eller mår helt enkelt inte bra av dieten.

Ketos är inte för alla, men det kan ha en stor fördel för vissa människor som vill förbättra hälsan och gå ner i vikt.

Om ketogen dieter är för svår eller medför för många bieffekter så rekommenderar jag en low-carb diet istället, som nästan har samma fördelar med viktminskning och övergripande välbefinnande.