Kollagen – Vad är det och vad är det bra för?2018-07-17T17:17:18+00:00

Kollagen - Vad är det och vad är det bra för?

kollagen

Kollagen är det protein vi har mest av i kroppen.

Det har viktiga funktioner, bland annat hjälper det till att ge struktur till din hud och hjälper mot förtunning av blodet.

Kollagen har tidigare blivit populärt som näringstillskott och ingrediens i schampo.

Men vad är kollagen? Och vad är det bra för? Denna artikel kommer ge dig en grundlig översikt över detta viktiga proteinet.

Vad är kollagen?

Kollagen är den aminosyra som din kropp har mest av och är samtidigt det mest överflödiga proteinet i kroppen.

Kollagenet är ansvarigt för att ta hand om huden, hårets hållfasthet och hålla allt på plats. Faktum är att kollagen proteinet utgör 30% av det totala proteinet i kroppen och 70% av allt protein i huden.

Kroppens naturliga kollagenproduktion minskar med åldern, och många moderna livsstilsfaktorer (som stress och dålig kost) kan minska kroppens förmåga att behålla det.

Sammanfattning:

Kollagen är ett protein som ger struktur till mycket av kroppen, såsom hud, hår och leder.

Vad gör det i din kropp?

Det finns minst 16 typer av kollagen. De fyra huvudtyperna är typerna I, II, III och IV.

Här har du de fyra huvudtyperna av kollagen och deras roll i din kropp:

• Typ I: Denna typ står för 90% av kroppens kollagen och är tillverkad av tätfiber. Det ger struktur till hud, ben, senor, brosk, bindväv och tänder.

• Typ II: Denna typ består av mer lösa fibrer och är viktig för dina leder.

• Typ III: Denna typ stödjer strukturen i muskler, organ och artärer.

• Typ IV: Denna typ hjälper till med filtrering och finns i lager i huden.

När du blir äldre producerar din kropp mindre och lägre kvalitet på kollagen.

En av de synliga tecknen på detta är på huden, vilket blir mindre fast och jämn. Lederna blir också svagare med åldern.

Sammanfattning:

Det finns minst 16 typer av kollagen. Det finns i hela kroppen och ger viktig struktur och stöd.

Näringsämnen som ökar kollagen

Allt kollagen börjar som prokollagen.

Din kropp producerar prokollagen genom att kombinera två aminosyror: glycin och prolin. Denna process kräver vitamin C.

Du kan hjälpa din kropp att producera mer kollagen genom att se till att du får tillräckligt med följande näringsämnen:

• C-vitamin: stora mängder finns i citrusfrukter, paprika och jordgubbar.

• Prolin: Stora mängder finns i ägg, vete, mejeriprodukter, kål, sparris och svamp.

• Glycin: Stora mängder finns i fläsk, kycklinghud och gelatin, men glycin finns också i i en rad andra proteiner.

• Koppar: Stora mängder finns i ekologiskt kött, sesamfrön, kakaopulver, cashewnötter och linser.

Dessutom behöver din kropp högkvalitativa proteinhaltiga aminosyror. Detta behövs för att skapa nya proteiner. Bra aminosyror är kött, skaldjur, mejeriprodukter, frukt och tofu.

Sammanfattning:

Fyra av de näringsämnen som hjälper till att producera kollagen är C-vitamin, prolin, glycin och koppar. Dessutom kan du äta mat hög på protein för att ge din kropp de aminosyror den behöver.

Saker som minskar kollagen

Det kan vara ännu viktigare att undvika följande kollagen förstörande faktorer:

• Socker och raffinerade kolhydrater: Socker påverkar kollagenets förmåga att reparera sig själv. Minimera din konsumtion av mat med högt sockerinnehåll.

• För mycket solsken: För mycket sol kan minska kollagenproduktionen (källa). Undvik därför överdriven solexponering.

• Rökning: Rökning minskar kollagenproduktionen. Det kan också minska kroppens förmåga att läka sår och leda till mer rynkor.

Sammanfattning:

Du kan skydda kollagenet i kroppen genom att undvika aktiviteter som skadar det. Detta inkluderar stora mängder socker, rökning och sol.

Naturliga livsmedelskällor

Kollagen finns i animalisk mat som kyckling och fläsk.

En särskilt rik källa är benbuljong, som tillverkas genom att koka ner benen av kyckling och andra djur.

Gelatin är i princip kokt kollagen, så det krävs mycket aminosyra för att producera det.

Men det är fortfarande osäkert om att äta kollagenrik mat faktiskt ökar kollagen nivån i din kropp.

Sammanfattning:

Djurprodukter som benbuljong, gelatin, kyckling och fläsk har höga nivåer av kollagen.

Fördelar med kollagentillskott

Medan kollagen är fördelaktigt för hela kroppen är det mest märkbart för huden. Detta blir särskilt synligt vid högre ålder när man börjar uppleva mer rynkor.

Den goda nyheten är att dessa förändringar inte verkar vara permanenta eller irreversibla. Faktum är att en studie fann att kvinnor som tagit kollagentillskott regelbundet i 8 veckor upplevde en 20% minskning av rynkor! (källa)

Kollagen kan också vara till nytta för benen och lederna på samma sätt som det ger fördelar till huden. Genom att hjälpa kroppens naturliga produktion av kollagen blir kroppens ben och hälsa starkare över tiden.

Hormonbalans - Forskning visar att de specifika aminosyrorna i kollagen kan hjälpa till att hjälpa kroppens naturliga hormonproduktion.

Matsmältning - Kollagen kan bidra till att förbättra matsmältningen och rekommenderas ofta för att lindra magproblem.

Är kollagentillskott säkert?

Hittills finns det lite tillförlitlig information om säkerheten eller effekten av kollagentillskott.

De potentiella biverkningarna inkluderar en bestående obehaglig smak och känsla av trötthet och halsbränna.

Om du är allergisk mot innehållet kan du dessutom få en allergisk reaktion.

Sammanfattning:

Det finns inga signifikanta rapporter om biverkningar. Du kan dock uppleva en allergisk reaktion om du är allergisk mot kosttillskottet.

Andra användningsområden

Kollagen har många användningsområden, såsom mat, medicin och hälsa.

I tusentals år användes det för lim. Idag används det fortfarande till att tillverka strängar för musikinstrument.

I mat uppvärms den för att bli gelatin och för att packa korvar. På det medicinska området används det som fyllmedel i plastikkirurgi och som skydd mot svåra brännskador.

Sammanfattning:

Kollagen har många användningsområden, bland annat som skydd mot brännskador och vid tillverkning av strängar för musikinstrument.

Slutsats:

Kollagen är ett viktigt protein som ger struktur till mycket av kroppen.

Maten och näringsämnena du äter kan hjälpa din kropp att lagra detta protein.

Alternativt kan kosttillskott också vara till nytta. Några tillfälliga studier visar att de kan förbättra hud kvaliteten, muskelfunktionen och minska smärta i lederna.