14 skäl att dricka kombucha varje dag (Guide & Tips) 2018-06-12T14:35:37+00:00

14 skäl att dricka kombucha varje dag (Guide & Tips)

kombucha

Kombucha blir alltmer populärt i Sverige, både som läsk och te.

Denna tidigare okända probiotiska superdrink är idag en av de mest trendiga drycken bland kändisar, fitness entusiaster och miljömedvetna människor.

Men du behöver inte vara en del av den alternativa hälsokost miljön för att börja dricka kombucha.

I denna artikeln ger vi dig 14 bra skäl att dricka kombucha, helst varje dag.

Insert Symbol or Content Template

Kombucha är ett annorlunda te

Du undrar nog vad kombucha egentligen är. En maträtt, en växt, eller kanske ett kemiskt ämne? Svaret är faktiskt ingen av det.

Kombucha är ett 2000 år gammalt jäst te. Det vill säga, kombucha tillverkas genom en jäsningsprocess.

Exempel på andra fermenterade livsmedel är surkål, surdeg och yoghurt.

Fermenterade livsmedel och drycker innehåller probiotiska bakterier. Dessa är kända för att vara bra för både tarmfloran och matsmältningen.

Men kombucha är bra för mycket annat också.

Ursprungligen var jäsning ett sätt att öka hållbarheten hos olika livsmedel. Idag är fermenterad mat först och främst populär på grund av de många hälsofördelarna.

Hur man gör kombucha?

Kombucha är ett asiatiskt, grönt eller svart te som har tillsatts socker och så kallad scoby; det vill säga levande jäst- och svamp bakterier, samt socker (källa:1).

Scoby är en symbiotisk (levande) bakterie- och jästkultur och ser ut som en stor och våt svamp (källa:2).

Under jäsningsprocessen produceras en mängd olika organiska syror.

Det tar från en till fyra veckor att göra kombucha (källa:3).

Senare i denna artikel ger vi dig ett enkelt recept på hemlagad kombucha.

14 hälsofördelar med Kombucha

Kombucha ger dig ett antal utmärkta hälsofördelar.

Fermenterade livsmedel och drycker har en välkänd och positiv effekt på mag- och tarmkanalen.

Men forskning har också visat att kombucha kan förebygga och lindra en rad andra och mindre uppenbara sjukdom patologier, såsom diabetes, högt blodtryck och oren hud.

Vi förklarar varför.

1. En super källa av antioxidanter

Kombucha innehåller nyttiga antioxidanter. Liksom de probiotiska bakterierna bildas dessa också under fermenteringsprocessen.

Bland annat innehåller kombucha stora mängder av en typ av antioxidant som ger dig snabbare fettförbränning (källa:17).

Eftersom, som nämnts ovan, kombucha ökar kroppens näringsupptagning, innebär detta att antioxidanterna också absorberas mer (källa:18).

Och det är en bra sak!

Antioxidanterna i kombucha har en positiv effekt på kroppens inre organ, särskilt bukspottkörteln, njurarna och levern (källa:19).

Antioxidanter är också kända för att förhindra förkylningar och influensa, samt öka energinivåerna.

2. En naturlig detox

Som nämnts ovan innehåller Kombucha stora mängder glukuronsyra. Detta hjälper kroppen att rensa sig själv!

Kombucha förstärker kroppens naturliga avgiftning och gör det lättare för kroppen att bli av med gift och avfall.

Detta för att de fermenterade bakterierna i kombucha förhindrar att toxinerna absorberas i tarmen (källa:7).

När kroppen får för mycket mängder gift och avfall, kan det orsaka skador och göra dig mer utsatt för sjukdomar (källa:8).

Därför är det viktigt att regelbundet förse kroppen med vad den behöver för att avgifta sig själv.

3. Ättiksyra

Kombucha kan ha en stark och sur smak.

Detta beror huvudsakligen på det faktum att under jäsningsprocessen produceras upp till 2% ättiksyra (källa:4).

Och ättiksyra är inte bara ett fördelaktigt konserveringsmedel. Det har också flera hälsoeffekter.

Till exempel fann en studie att ättiksyra kan hjälpa till att kontrollera blodtrycket och förhindra viktökning (källa:5).

Andra studier har funnit indikationer på att ättiksyra kan ha en förebyggande effekt på hjärtsjukdomar och blodproppar, liksom öronvärk, löss, nagel stötar och bukspottar (källa:5).

Dom flesta använder ättiksyra i matlagning. Det kan därför vara bra att dricka kombucha istället.

4. Andra fördelaktiga syror

Det är inte bara ättiksyra som är bra för hälsan.

Kombucha innehåller också andra syror, såsom mjölksyrabakterier, glukonsyra, kaprylsyra, citronsyra, mjölksyra och smörsyra (källa:6).

Dessa har varit kopplade till ett antal hälsofördelar! Speciellt med avseende på detox, matsmältning och tarmkanalen.

5. En smidigare matsmältning

Kombucha är kanske mest känd för att vara bra för matsmältningen.

Du kan dricka kombucha om du kämpar med förstoppning eller trög mage, eller om du bara vill förebygga matsmältningsbesvär.

Detta beror på att kombucha innehåller specifika probiotiska bakterier, enzymer och som tidigare nämnts - olika typer av fördelaktiga syror.

Dessa hjälper till att behålla en välfungerande tarm (källa:9)!

När kombucha går in i matsmältningssystemet fyller den magen med enzymer som bryter ner mat som inte har smält tillräckligt, samt avfall och toxiner (källa:10).

Således fungerar kombucha som ett naturligt medel för att upprätthålla en god matsmältning.

6. Bidrar till ett starkt immunförsvar

De probiotiska bakterierna i kombucha kan också stärka ditt immunförsvar.

En av anledningarna till detta är att matsmältningen och tarmarna faktiskt står för 80% av immunsystemet (källa:11)!

Om ditt naturliga försvar är nedsatt är du mer benägna att drabbas av olika sjukdomar, som diabetes och cancer (källa:12).

Då är det inte konstigt att magen måste vara i gott skick.

7. Bättre humör med kombucha?

Om din tarmflora och mage är nöjd, kommer du både ha bättre humör och stärkt koncentration.

Ju starkare kroppen är, desto bättre är dom mentala hälsofördelarna (källa:13).

Det är också magen som bestämmer hur mycket oxytocin kroppen kommer att frigöra.

Oxytocin är nämligen kroppens kärlekshormon och har stor inverkan på känslor som tillit och rädsla (14).

Det är också i magen som serotonin, kanske bättre känd som lyckohormonet, produceras.

Dessutom innehåller kombucha ett antal viktiga B-vitaminer som bland annat har en positiv effekt på depression, humörsvängningar och dålig koncentration (källa:15).

På grund av den positiva effekten på kroppens hormonbalans kan du faktiskt få bättre humör av att dricka kombucha.

8. Ökat upptag av näringsämnen

Kombucha stärker kroppens absorption av näringsämnen.

Detta beror på att kombucha, som andra fermenterade livsmedel och drycker, bryter ner näringsämnen och gör dom lättare att smälta.

Detta ger en större absorption av näringsämnen i kroppen, inklusive mineraler som kalcium, järn, magnesium, koppar, fosfor och zink (källa:16).

Resultatet är en effektivare närings tillväxt.

9. Finnar och oren hud

Många människor lider av långlivade finnar och allmänt dålig hud.

Oren hud är vanligtvis ett symtom på en mage i obalans.

Faktum är att många vanliga magproblem orsakas av stress, dålig sömn och en ohälsosam diet.

Då kan du enkelt få problem med huden (källa:20).

Men var inte ledsen! Kombucha kan vara till stor hjälp i ett stressigt vardagsliv.

Detta beror särskilt på kombucha som tidigare nämnts ger dig en bra tarmflora och stärker kroppens egen avgiftning. Det ger dig således en renare hud (källa:21).

Forskare har också funnit att dricka kombucha kan vara bra för huden på andra sätt, bland annat genom att minska och förebygga rynkor (källa:22).

Förståeligt så kallas kombucha av folk för "skönhets elixiret"!

10. Stress

Kombucha har också en stressavlastande effekt.

Stress har ofta fysiska effekter, till exempel i form av högt blodtryck, irritabel mag syndrom eller magsår.

Kombucha innehåller C-vitamin, vilket förhindrar att kroppen frisätter för mycket kortisol (källa:23).

Och kortisol är känt som kroppens stresshormon!

Dessutom innehåller kombucha små mängder alkohol, men inte den typ du kanske gillar bäst från alkoholhaltiga drycker.

Detta är naturligt förekommande alkohol, som faktiskt främjar välbefinnande och minskar stress (källa:24).

Du kan därför dricka kombucha med ett gott samvete!

11. Drick bort ditt höga blodtryck

Högt blodtryck orsakar ofta huvudvärk och yrsel. Men kombucha kan faktiskt lindra detta (källa:25).

De tarmbakterier som kombucha innehåller kan bland annat hjälp till med att minska insulinresistensen, vilket sänker blodtrycket (källa:26).

Forskare förklarar denna effekt med hänvisning till de probiotiska bakterierna i kombucha.

Studier har funnit starka indikationer på att probiotiska bakterier kan hjälpa till mot högt blodtryck.

Forskare ser att framtida behandling och förebyggande kan få större fokus på probiotisk mat (källa:27).

I framtiden kanske kombucha kan vara en självklar del i behandlingen av hjärtinfarkt?

12. Diabetes och blodsockerkontroll

Om du kämpar med diabetes eller högt blodsocker, kanske du vill dricka ett relativt surt kombucha te.

Preliminära studier visar att kombucha te kan ha en positiv effekt på detta (källa:28).

Då kommer du inte bara att uppleva att du får bättre kontroll över ditt blodsocker.

Du kommer också att märka ett bättre generellt tillstånd, med lägre blodtryck och bättre kolesterol (källa:29).

Med andra ord kan du dricka kombucha för att hålla din sockersjuka under kontroll.

13. Skyddar lungorna

En av de mindre kända funktionerna i kombucha är att det faktiskt kan skydda dina lungor.

Till exempel fann en studie från 2013 på människor som inhalerar kombucha att det kan ta bort så kallad kiseldioxid, eller kiselsyra, från lungorna (källa:30).

Silica är dammpartiklar som kan orsaka inflammation och ärrbildning i lungorna.

Även om forskningen fortfarande är relativt ny, så ser den lovande ut.

14. Tar hand om hjärtat

Hjärtinfarkt är ett folkhälsoproblem. Vad händer om det kan förebyggas med naturliga medel?

En studie från 2015 tittade på hur en daglig dos av kombucha skyddade råttor mot hjärtinfarkt (källa:31).

Och resultatet var positivt. Faktum är så positivt att forskarna rekommenderade personer i riskzonen att ta en daglig dos av kombucha!

Glöm inte att kombucha innehåller polyfenoler, antioxidanter som skyddar dina celler mot oxidativ stress (källa:32).

Med andra ord kan kombucha hjälpa till att hålla ditt hjärta frisk.

Hur mycket kombucha kan du dricka?

Samma försiktighetsåtgärder gäller för kombucha som för andra nya produkter du lägger till i kroppen.

Prova gradvis och överdriv inte!

Som sagt kan du bara dricka lite kombucha varje dag (källa:33).

Om du upplever biverkningar eller reaktioner, ta en paus och försök igen efter några dagar. Din kropp kan behöva lite tid att anpassa sig.

Det är rekommenderat att inte dricka mer än cirka 1 vinglas koncentrerad kombucha per dag (källa:33).

Särskilt om du just har börjat med det.

Om inte kan du märka att detoxen har en stark effekt på kroppen. Det är inte farligt, men kan däremot orsaka obehag.

Då är det bättre att prova lite åt gången!

Drick också mycket vatten när du dricker kombucha. Det hjälper din kropp att skylla ut de gifter som detoxen tar bort.

Gravida människor rekommenderas att inte dricka kombucha.

Detta eftersom, som nämnts tidigare, att kombucha innehåller små mängder alkohol (källa:34).

Var kan man köpa kombucha?

Du kan antingen brygga kombucha själv eller köpa färdigt kombucha-te. Detta erhålls främst i hälsokostaffärer.

Kalla drycker med kombucha har blivit en stor hype på senare tid och köps på vissa kaféer och butiker.

Kombucha i vardagen

Det är väldigt enkelt att inkludera kombucha i din kost.

Oavsett om du dricker läsk eller te, se till att du dricker en liten mängd varje dag.

Läkare rekommenderar att du dricker kombucha antingen före måltider eller tidigt på morgonen.

Om du vill förbättra matsmältningen eller kontrollera din vikt, kanske du vill dricka lite kombucha före varje måltid (källa:35).

Det kan också fungera som en energidryck när du behöver lite extra energi på morgonen.

Gör ditt eget kombucha te

Eventuellt kan du köpa kombucha kultur (scoby) och göra kombuchan själv (källa:36).

Det är inte svårt! Allt du behöver är grönt eller svart organiskt te och organiskt rörsocker.

Följ bara detta recept:

  • Koka 2 liter vatten och häll över 2 påsar te och 5 matskedar socker.
  • Häll vätskan från kombucha kulturen över och sprid scobyen så att den flyter på toppen av blandningen.
  • Täck skålen väl och sätt på jäsning i ett rumstempererat och mörkt ställe. Lämna det där 1 till 4 veckor. Ju längre du väntar, desto mer sur blir den färdiga produkten.
  • check
    När du är klar, sila och häll i flaskor. Det kommer att utgöra kolsyra inom några dagar.
  • check
    Lägg till din egen smak, till exempel med frysta bär, citron eller ingefära.

Det är inget fel med att köpa färdiga kombucha läcker eller te. Men om du vill spara pengar kan det vara lika bra att göra det själv.

Det är inte heller svårt.

Följ bara receptet ovan eller andra recept och prova dig fram. Vilken är din favoritsmak?

Slutsats

Kombucha är utan tvekan den nya drick trenden som blir alltmer populär. Nu kan du köpa läsk med kombucha på båda kaféerna och i butiken.

Eftersom kombucha är fermenterad och därför innehåller probiotiska bakterier, har drycken ett antal hälsofördelar.

Från att förbättra ditt humör och minska stress, till att upprätthålla intestinal hälsa och minska högt blodtryck: De mesta är fördelaktigt med att dricka kombucha.